25. feb. 2014

Mitt bidrag til regnbuefebruar!

Damejakka Selbudøden på regnbueseng



Da var jeg endelig ferdig med min nye yndlingskofte som jeg strikket i anledning Pinneguris "regnbuefebruar" på Ravelry! Poenget var å strikke i regnbuens farger under OL for å vise sympati for homofiles forhold i Russland.
Jeg hadde lenge hatt et par nøster med Kauni EQ liggende i hylla og har lurt på hva jeg skulle lage av disse. Heldigvis ligger ikke nøstene i hylla lengre, og jeg har endelig fått meg en jakke som jeg har lyst å bruke hver eneste dag! Den ble akkurat slik som jeg hadde sett for meg!

Mer info og mange flere bilder finnes inne på Ravelry! Bare følg denne lenken!

Jakka er strikket fra toppen og ned. Strikkes rundt, med klippemasker i midten. Kofta er innsvingt i midjen, og utsvingt for hoftene. Den er også "skråformet" ved halsen og nederste kant. Klippet opp med heklemetoden, du finner bruksansvisning her! Deretter er knappestolpene, halskanten og kanten nederst på jakka strikket samtidig. Strikket dette rundt, mens kanten oppe og nede ble formet ekstra ved hjelp av vendinger. Armene er strikket til slutt.

Det gikk under 2 nøster med Kauni AA (275 gram) og litt mindre Kauni EQ (225 gram). Total vekt på jakka uten knapper ble 500 gram i størrelse large. Og når det kostet 85 kroner nøstet for de ensfargede og 95 for de flerfargede nøstene er det jo slett ikke verst prismessig. :)

Jeg bare digger Kauni! Fargene er jo helt utrolig. Ja, det er grovt å strikke med (nesten skrubbsår på pekefingeren-grovt), men etter en vask er det jo noe helt annet! Jeg bruker jakka med en kortermet singlet under og jeg syns den er helt kløfri og skrubbefri mot huden:) Og så liker jeg det at det ikke er superwashbehandlet! For hvis du vil kan du strikke jakka litt større enn du trenger - og tove den lett! Da trenger man ikke bekymre seg spesielt for at tråder skal trekkes ut og jakka blir tett nok til å funke som ytterjakke den varmeste årstiden:)

Jeg har følgende flotte teststrikkere i sving!

Jeg har laget mønster på denne kofta. Men trengte et par nye øyne eller tre til å hjelpe meg å se de tingene jeg ikke klarer å se selv i oppskrifta. Har jeg vært uklar noen steder? Har det sneket seg inn noe som må være regelrett feil? Osv..

Følgende flotte damene hadde mot til å starte på et svært prosjekt, hadde noen nøster Kauni liggende (eller annet garn med samme strikkefasthet) og hadde lyst til å være teststrikkere:

Hanne strikker størrelse S.
Ida strikker størrelse S-M
Linn strikker størrelse M.
Lisbeth strikker størrelse L.
Laila strikker størrelse L.
Kate strikker størrelse L.
Margot strikker størrelse XL.
Jorun Irene strikker også, men jeg vet ikke størrelsen enda.

Kjempeflott damer!

13 kommentarer:

  1. Så stilig den var! Kjempefin :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Den var egentlig bra morsomt å strikke siden alltid var noe nytt som skjedde med bakgrunnsfargen:)

      Slett
  2. Den ble råtøff! Og bøyer meg i støvet for all jobben!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for rosen:) Ja, det var litt jobb, men såååå verdt det:) Er du ikke enig? ;)

      Slett
  3. Den var nydeleg :) Og mykje arbeid som ligg bak.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Bodil :) Ja, men når man uansett strikker hver kveld så blir den jo ferdig før man vet ordet av det. Nesten tre uker er jo ingenting, i den store sammenhengen liksom :)

      Slett
  4. Stilig! Har du strikket denne på to uker? Imponerende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Tja, nærmere tre uker enn to:) Og jeg strikket ved enhver anledning! :)

      Slett
  5. Kjempeimponert, jeg også. Og at det er egendesigna i tillegg. Veldig flott raglansløsning. Jeg syntes at raglan og mønstertsrikk er en så kalt utfordring så dette var en pen måte å løse det på.
    Og er det ikke utrolig deilig, både å være ferdig og ha en jakke du kan bo i?!
    Jeg er veldig glad du deltok i hvert fall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for rosen:) Av og til er det jo bare noe som presser seg ut av hodet og må på pinnene med en gang. Og denne var slik for meg. Så var var det den kjipe jobben som gjenstår.. Mønsterskrivingen;)

      Superflott initiativ av deg, og jeg er glad for at jeg heiv meg med:) For nå har jeg endelig strikket et plagg til meg selv, som jeg er så til de grader fornøyd med! Snakk om inspirerende regnbuefebruar!

      Slett
  6. Flott initiativ! Og kofta er jo superlekker :)

    SvarSlett
  7. Bare helt fantastisk!! Jeg elsker Kauni.. Ha en flott uke, Happy Knitting!

    SvarSlett