1. nov. 2013

Villsauer på runde / Where the wild sheep roam

Jeg har strikket den utrolig fine (og populære) "Barnejakka Villsauer på runde" etter mønster fra The Needle Lady på Ravelry. Dette er samme dama som laget mønsteret "Sinnasaugensern", som forrige uke var å finne i strikkesidene i ukebladet Familien. Jeg strikket Villsauene på runde i Ninapetrinas Bluefaced Leicester, og det ble skikkelig fint! Garnet er mykt som en drøm, og etter en liten vask fikk det en fin loddenhet i overflata som gjorde jakka eeenda mykere! Og sauene er jo så søte!! En skikkelig fin detalj er at alle sauene har forskjellig fotstilling! Ville føtter rett og slett!


Jeg strikket størrelse 3 år og brukte nesten akkurat 100 gram naturhvitt og rundt 20 gram hver av fargene gult, rosa og rødt. Jeg fikk samme strikkefasthet med dette garnet som oppgitt i mønsteret med de samme pinnestørrelsene som er brukt i oppskrifta. Jeg fulgte oppskrifta uten andre endringer enn at jeg strikket ermene litt lengre (for at den skulle passe så lenge som overhodet mulig), og la inn en ekstra omgang med hvitt mellom de ulike saueradene for å få litt mer "luft" mellom dem.



Vanligvis er det slik at jeg gruer meg litt til å klippe i strikketøy. Men denne gangen var jeg så superfornøyd med mønstervalget og resultatet ble så sukkersøtt at jeg grudde meg vanvittig mye for å sette saksa i "genseren" for å få en jakke ut av den. Etter råd fra både mønsteret og andre som har strikket samme jakka begynte jeg med å strikke knappestolpene først, før jeg heklet to fine kanter langsmed midten av klippemaskene. (Se her for mer informasjon om hvordan) De heklede kantene skal fungere som stoppere slik at det ikke rakner når man klipper. Dette blir mye mer fleksibelt og tøyelig enn å sy med symaskinen, og man kan bare brette kanten rett inn og sy den pent inntil. Før jeg klippet vasket jeg genseren, slik at den var våt da jeg klippet opp i mellom heklekantene. Da var det lettere å klippe og man kunne bare legge den nyklipte kanten på plass inn under knappestolpene mens det tørker og slippe å dampe plagget etterpå. For en smart metode! 

(Jeg har siden jeg skrev denne posten laget en egen bildeserie og forklaring på heklemetoden man bruker før man klipper opp bolen, se her!

PS. Mønstermekkeren oppgir nå (nov.2013) at størrelsene i mønsteret er både litt små og litt smale i størrelsene.

Mønsteret kan du kjøpe for 30 kroner her:
http://www.ravelry.com/patterns/library/barnejakka-villsauene-pa-runde